چطور برای وفادارسازی مشتریان برنامه‌ریزی کنیم؟

وفادارسازی مشتری

طرح‌های وفادارسازی مشتریان را نمی‌توانید به ارسال پیامک‌های تخفیفی یا اضافه کردن یک محصول رایگان به بسته خرید مشتریان محدود کنید. برای اینکه مشتری خود را عضوی از خانواده کسب و کارتان بداند، باید به برنامه‌ای دقیق و حساب شده، مسیر وفادار شدن او را طرح‌ریزی کنید. وفاداری مشتریان چیزی نیست که با کپی کردن از طرح‌های رقیبان یا غرق کردن مشتری در بن‌های تخفیف ایجاد شود. شما بسته به نوع کسب و کار و وضعیت فعالیت‌تان و البته با توجه به مشتریانی که سراغتان آمده‌اند باید طرح‌های مناسبی را برنامه‌ریزی کرده و اجرا کنید. ما در این مطلب، قدم به قدم شما را در اجرای یک طرح وفادار سازی مشتری همراهی می‌کنیم.

اسم مناسبی را انتخاب کنید

اولین قدم برای طراحی برنامه وفادارسازی مشتریان حتی در کسب و کارهای کوچک، انتخاب نام مناسب است. این نام باید کنجکاوی و علاقه خریداران را جلب کند و البته باید آن را در برنامه‌های بیشماری که در این حوزه وجود دارد متمایز کند. نامی که انتخاب می‌کنید باید فراتر از توضیح این موضوع باشد که قرار است به مشتری‌تان تخفیف یا پاداش بدهید. مشتریان وفادار شما باید از عضویت در طرحی با این نام احساس خوبی داشته باشند.

وفاداری مشتریان

دانلود PDF

ارسال لینک دانلود به :

معنای عمیقی را ایجاد کنید

مشتریان نسبت به برنامه‌های وفادارسازی مشتریان بدبین هستند و فکر می‌کنند که از این روش‌ها فقط برای خالی کردن جیب آنها استفاده می‌شود. بله! فروش بیشتر و ا فزایش سود هدف همه کسب و کارهاست؛ اما  به دو نکته مهم باید توجه کنید:

  • سود شما همیشه در گرو افزایش فروش امروزتان نیست!
  • چه اشکالی دارد که این سود در یک بازی برد-برد محقق شود؟

وفاداری مشتری به برند شما، ارزشمندتر از افزایش فروش امروزتان است. اگر برای مشتری ارزش‌آفرینی کنید، آینده برندتان را تضمین کرده‌اید. حالا چطور باید از ارزش آفرین بودن برنامه‌هایتان مطمئن شوید؟

به «چرا»یی که در ذهن مشتری است پاسخ دهید. چرا باید در این طرح شرکت کند؟ او یک دستاورد آنی مثل تخفیف خرید امروز را به دست می‌آورد یا دستاورد آتی را با وارد شدن به جمع مشتریان وفادار شما از آن خود می‌کند؟

وفادارسازی مشتریان

در موقعیت‌های مختلف به مشتری پاداش دهید

مشتری‌ها ویدیوهای شما را می‌بینند، در اپلیکیشن موبایلی‌تان عضو می‌شوند، محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌کنید را می‌خوانند و به اشتراک می‌گذارند و در بلاگ شما عضو می‌شوند. پس نتیجه می‌گیریم که پاداشی که برای وفاداری‌شان در نظر گرفته‌اید را باید در همه این ابعاد ارائه کنید. این همان چیزی است که ۷۵ درصد مشتریانی که در برنامه‌های وفاداری مشارکت می‌کنند انتظار دارند.

به شیوه‌های متفاوت به مشتری پاداش دهید

همه چیز را به تخفیف خرید یا ارائه محصول اشانتیون محدود نکنید. شما باید به شیوه‌های مختلفی به مشتری‌تان احساس ارزشمند بودن را القا کنید.

تخفیف خرید، ارسال محصولات تازه برای مشتریان خاص بیش از شروع کمپین‌‌های عمومی فروش، مشارکت در امور خیریه با اختصاص بخشی از سود فروش محصول به خیریه و … همه می‌توانند بر وفادارسازی مشتریان هم تاثیر بگذارند.

شفاف عمل کنید

مشتری شما باید بداند که از چه مسیری به پاداش بیشتری می‌رسد. او باید از شیوه افزایش امتیاز باخبر باشد و در صورت تمایل الگوی خریدش را بر آن اساس تنظیم کند.

پاداشی که برای مشتری در نظر می‌گیرید، باید با نوع رابطه‌ای که با برند شما برقرار کرده همخوانی داشته باشد. پس تنها تعداد خریدهای او و مبلغی که هزینه کرده را در نظر نگیرید. شما باید نمودار قابل تحلیلی را از رفتار مصرف کننده‌تان ترسیم کنید.

ارزش‌های غیرمادی ایجاد کنید

همه چیز را در تخفیف‌ها و پاداش‌های مالی خلاصه نکنید و استراتژی قیمت‌گذاری‌تان را به انتخاب پایین‌ترین قیمت محدود نکنید. یک مسیر ارزش‌آفرینی را ترسیم کنید و با مشتری مثل یک شریک برخورد کنید.

تامز به ازای فروش هر کفش، یک کفش برای کودکان محروم می‌فرستد. بسیاری از شرکت‌ها در حوزه حقوق حیوانات، بهداشت عمومی، محیط زیست، سلامت روان، حقوق کودکان و … فعالیت می‌کنند و احساس خوب مشارکت در این امور را به خریداران هم انتقال می‌دهند.

محدودیت زمانی را حذف کنید

طرح‌های وفاداری مشتریان را به دوره خاصی محدود نکنید. مشتریان قدیمی و امروز شما باید در هر زمانی امکان پیوستن به این طرح‌ها را داشته باشند. همه طرح‌های وفاداری مشتری نباید به شکل کمپین‌وار و در زمان محدود اجرا شوند؛ شما باید مسیر همیشگی و پیوسته‌ای را برای وفادار کردن مشتریانتان ترسیم کنید و در این مسیر طولانی تنها از یک طرح و یک شیوه هم کمک نگیرید.

برای وفادارسازی مشتریان با مشتری صادق باشید

مشتری‌تان دقیقا باید بداند که در چه طرحی مشارکت می‌کند. او قرار است همراه شما در یک کار خیر باشد؟ خوب! باید بداند که این کار خیر چطور به انجام می‌رسد. از طرف دیگر اگر قرار است هزینه بیشتری را برای همراهی شما در طرح‌های مختلف بپردازد، باید قبل از خرید از این موضوع باخبر شود. شما نباید مشتری را با این طرح‌ها غافل‌گیر کنید و به او این احساس را القا کنید که به جایش تصمیم گرفته‌اید.

برای پاداش دادن با دیگران شریک شوید

چه چیزی از یک جایزه بهتر است؟ قطعا دو جایزه! مشارکت شما با کسب و کارهای دیگر برای ارتقا پاداش‌ها، راه خوبی برای جلب مشتریان وفادار است. برندهای خوش‌نامی که کوهی از مشتریان وفادار را در پشت خود دارند، می‌توانند به کسب و کار شما هم اعتبار بدهند. یادتان نرود که همه این پاداش‌ها قرار نیست مادی باشند و وفاداری می‌تواند با مجموعه‌ای از انگیزه‌های متفاوت ایجاد شود.

مشتری را درگیر بازی کنید

آدم‌ها عاشق بازی و رقابت هستند. مشتریان نایکی از اینکه کفش خاصی که خریده‌اند قدم‌هایشان را می‌شمارد و آنها را به یک رقابت مجازی با دونده‌هایی که نمی‌شناسند وارد می‌کند، لذت می‌برند. با بازی‌های خوشایند به سیستم وفادارسازی مشتریان جان بدهید و لذت دریافت خدمات بهتر و بیشتر را با هیجان بازی ترکیب کنید. اگر اصول گیمیفیکیشن را بدانید و از اینکه بازی‌ها چطور به رشد کسب و کارتان کمک می‌کنند باخبر باشید، چند قدم در بازی وفادارسازی مشتریان به جلو حرکت می‌کنید.

 

منبع: هاب اسپات

برچسب ها :