طراحی وبسایت فروش پایان راه نیست

لی لی اسلامی

این روزها در گوشه گوشه شهر، مغازه‌های خالی، با پارچه‌هایی که رویشان نوشته این واحد صنفی به فروش می‌رسد، توجه‌مان را به خود جلب می‌کند. دفاتر پر زرق و برق کار که در انتظار مشتری خالی مانده‌اند و فروشگاه‌های بزرگی که هر کسب و کار، تنها چند ماه از پس تامین اجاره‌بهایشان برمی‌آید، حالا بیشتر از هر زمانی بر سر راهمان قرار می‌گیرند. بازی تغییر کرده! خیلی چیزها این بازی را تغییر داده. از هزینه سرسام آور خرید یا اجاره ملک گرفته تا خالی ماندن فروشگاه‌ها بخاطر هراس از کرونا، همه به دلیلی برای روآوردن کسب و کارها به فروش آنلاین و راه‌اندازی وبسایت فروش تبدیل شده‌اند. اما فروش آنلاین، عمر ۲۵ ساله‌اش را تنها مدیون ناتوانی در پرداخت اجاره بها یا به میدان آمدن یک همه‌گیری کشنده در جهان نیست. خریداران پیاده دیروز، به خریداران مبل نشین امروز تبدیل شده‌اند که بی دغدغه ترافیک و صرف وقت زیاد، روی مبل خانه، صندلی کار یا حتی پشت چراغ قرمز، محصول مورد نظرشان را پیدا کرده و در سبد خرید الکترونیک خود می‌اندازند.

چرا نمی‌توان جا ماند؟

آمارها می‌گویند خرده فروشی آنلاین، ۱۴.۱ درصد از خرده فروشی‌ها در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۹ چین، یعنی همان کشوری که به تولید سرسام آور کالا مشهور است، با بیش از ۱.۹۳۵ تریلیون دلار فروش الکترونیکی، بزرگترین بازار تجارت الکترونیک جهان بوده است. کارشناسان می‌گویند تا سال ۲۰۴۰، بیش از ۹۵ درصد مبادلات به شکل آنلاین انجام خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۲۱، حدود ۷۲.۹ درصد مبادلات تجاری الکترونیک با تلفن همراه انجام خواهد شد. همین ادعاها کافی است تا باور کنیم چه اجاره ملک بالا برود و چه نه، و چه ویروس کرونا ریشه کن شود و چه نه، چاره‌ای جز رو آوردن به فروش آنلاین برای کسب و کارها باقی نمی‌ماند. در دنیایی که صدای سلام صبح نه از هنجره ما، که از پیام رسان روی تلفن همراهمان بیرون می‌آید، دور ماندن از بازارهای آنلاین می‌تواند به معنای امضای حکم مرگ یک کسب و کار باشد.

کجای کار ایستاده‌اید؟

در جهان بیشتر از ۲ میلیارد خریدار دیجیتال وجود دارد و اگر تا امروز پای هیچ یک از این خریداران را به کسب و کار خودتان نکشانده‌اید، باید سیاست‌های فروشتان را بازبینی کنید. اولین قدم برای وارد شدن به وادی فروش آنلاین طراحی وبسایت فروش نیست، بلکه انتخاب مناسب‌ترین مسیر فعالیت است. مشتری‌های احتمالی شما یا همان علاقه‌مندان به کسب و کارتان کجا هستند؟ می‌توانید در لینکدین پیدایشان کنید یا بیشتر اینستاگرام گرد هستند؟ برای آنکه کار فروش آنلاین را شروع کنید، حتما نباید یک وبسایت فروش با هزینه بالا را طراحی کنید. شاید در ابتدای راه بتوانید محصولتان را به وبسایت‌های فروش دیگر بسپرید تا در فروش آن به شما کمک کنند.

اما نکته مهمی که نمی‌توانید نادیده بگیرید، اهمیت تولید محتواست. از کلمات گرفته تا تصاویر و ویدیوها را به خدمت بگیرید تا بهترین روایت از محصولتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. یک صفحه اینستاگرام بدون عکس‌های دلچسب و کپشن‌های مناسب و در عین حال بدون برقراری رابطه دوطرفه با لیدها، کمکی به افزایش فروش شما نمی‌کند. فعالیت مستمر، تولید محتوای مناسب آن شبکه و پاسخگویی سریع و فرد به فرد، برخی از چیزهایی هستند که به آنها نیاز دارید. پس اول توانایی‌هایتان را بسنجید و سپس با فراهم آوردن مقدمات کار وارد این میدان شوید.

قبل از آنکه یک فروشگاه اینترنتی راه بندازید، به شرایطی که دارید و توانایی‌های کسب و کارتان توجه کنید. موضوع فقط تامین هزینه طراحی سایت و خرید دامنه و هاست نیست. مهم‌ترین مسئله توان کسب و کار شما برای پشتیبانی و برقراری تعامل با لیدها و خریدارهاست. وبسایت فروشی که امکان به روز نگه‌داشتن قیمت‌های آن و پشتیبانی سفارش‌هایش را ندارید، بیشتر از آنکه به کسب و کارتان کمک کند، کسب و کار شما را به سراشیبی سقوط می‌اندازد.

اگر نمی‌توانید به خریدار آنلاین، درست در همان لحظه‌ای که برای خرید محصول انگیزه داره کمکی بکنید، پس هدفتان از راه‌اندازی یک وبسایت فروش آنلاین چیست؟ چرا به جای آن برای اطلاع رسانی در مورد محصولتان یک صفحه فرود (لندینگ پیج) را راه‌اندازی نمی‌کنید و به نمایش شماره تماس و فهرست محصولات اکتفا نمی‌کنید؟ همه این نکته‌ها را گفتیم تا تاکید کنیم که باید باتوجه به شرایط، نیازها، نوع مخاطب و امکاناتتان وارد میدان شوید و از ابتدا فکر روزها و ماه‌های آینده را هم بکنید. حضور در شبکه‌های متعدد آنلاین، به افزایش فروش مجازی در کسب و کار شما کمک خواهد کرد، پس تنها یک کانال را انتخاب نکنید. براساس بررسی‌های انجام شده، خرده فروشی‌های آنلاینی که در شبکه‌های اجتماعی حساب دارند، ۳۲ درصد بیشتر از خرده فروشی‌های آنلاینی که میانه‌ای با شبکه‌های اجتماعی ندارند مشتریان را به خود جلب می‌کنند.

مخاطبان تازه را جست و جو کنید

از صفحه اول وبسایت فروش گرفته تا صفحات داخلی مقایسه و فروش محصول، همه باید در خدمت تولید سرنخ‌های تازه و تبدیل شدن آنها به مشتری باشند. صفحه فروش شما، بهانه‌ای برای گفت و گو با مخاطب است. پس تنها به فکر برجسته نمایش دادن دکمه خرید نباشید و از معجزه گفت و گو برای برقراری ارتباط موثر و ادامه‌دار کمک بگیرید.

وبسایت فروش

بهانه‌های مختلفی را برای تولید سرنخ امتحان کنید. از نمایش باکس‌های عضویت در خبرنامه و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تخفیف‌ها و پیشنهاد محتوای ویژه.

پای شبکه‌های اجتماعی را به وبسایت‌تان باز کنید. از طریق صفحه وبسایت می‌توانید لیدهای تازه‌ای را به صفحات اجتماعی‌تان بفرستید و در عین حال توجه مشتریان احتمالی را به فعالیت‌های گسترده و متنوع‌تان جلب کنید.

فروش آنلاین

می‌توانید در بخش‌های مختلف سایت، بازدید کنندگان را به عضویت در خبرنامه یا شبکه‌های اجتماعی‌تان دعوت کنید.

محتوای تصویری گاهی حتی بیشتر از محتوای متنی می‌تواند در جلب توجه مخاطب موثر باشد. اگر محصول شما با نمایش تصویرها، راحت‌تر توصیف و معرفی می‌شود، تولید تصاویر مناسب را جدی بگیرید.

وبسایت فروش

وقتی قرار است استیکرهای تتو را بفروشید، هیچ چیز به اندازه عکس آنها بعد از استفاده مشتریان نمی‌تواند گویای واقعیت کار شما باشد.

راه‌اندازی یک بلاگ تولید محتوا در کنار وبسایت فروش، اعتماد خوانندگان به برند شما را بالاتر برده و به دسترسی بهتر مخاطبان به وبسایت شما (در جریان جست و جو) کمک می‌کند. اما یادتان نرود که تولید محتوای منحصر به فرد، درست و به روز است که می‌تواند به یاری شما بیاید، نه کپی کردن و تکرار حرف‌های گفته شده.

وبسایت فروش

راه اندازی بلاگ در کنار وبسایت فروش، یکی از راه‌های جذب کردن لید یا سرنخ است. قرار نیست در این بلاگ دقیقا محصولاتتان را معرفی کنید، بلکه باید در مورد موضوعاتی صحبت کنید که به حوزه کسب و کارتان مرتبط و برای  مشتریان احتمالی‌تان جالب است.

به دورچین‌ها وبسایت فروش فکر کرده‌اید؟

کارشناسان می‌گویند تا پایان سال ۲۰۲۰، تجربه خرید مشتری، اهمیتی بیشتر از قیمت محصول یا برند آن پیدا می‌کند. همین ادعا کافی است تا نگرانی در مورد گمنام بودن برندتان را کنار بگذارید و به خلق تجربه خرید خوشایند فکر کنید. برای ساختن این تجربه دلپذیر می‌توانید از این راه‌ها کمک بگیرید:

  • قبل از هر کاری یک واحد امور مشتریان راه‌اندازی کنید تا هم به شکل آنلاین و در صفحه چت و هم به شکل آفلاین و تلفنی پاسخگوی مشتریان باشد.
  • یک صفحه کاربردی سوالات متداول ایجاد کنید و سعی کنید که به مرور، در آن صفحه به همه ابهام‌های مشتریانتان پاسخ دهید.
  • زمان لازم برای لود شدن صفحات و تصویرها را پایین بیاورید. مشتری آنلاین باید در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کند.
  • جایی را برای انعکاس نظرات خریداران و انتشار محتوای تولید شده توسط آنها (در مورد محصول و خدمات شما) در نظر بگیرید. حضور مشتری در صفحات فروش شما باید چشمگیر باشد.
  • حمل و نقل رایگان یکی از مهم‌ترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن در بازار فروش آنلاین است. گذشته از این، امکان مرجوع کردن محصول بدون پرداخت هزینه هم بر تمایل مصرف‌کنندگان به سفارش دادن آن تاثیر چشم‌گیری می‌گذارد. پس شاید بهتر باشد راهی برای جبران این هزینه پیدا کرده و مشتریانتان را از پرداخت مستقیم آن بی‌نیاز کنید.
  • در مصاحبه‌ای که با ۱۸۸۸ خریدار آنلاین انجام شده، ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به خاطر به موقع دریافت نکردن یک محصول، سرویس‌دهنده آن را کنار گذاشته‌اند. پس اگر به سفارش‌گیری آنلاین رو آورده‌اید، قبل از شروع کار شرایط را برای ارسال به موقع محصولات فراهم کنید.

برای این مشتری‌های وفادار چه برنامه‌ای دارید؟

بررسی‌هایی انجام شده بر رفتار خریداران آنلاین، نشان می‌دهد که آنها به وبسایت فروش مورد نظرشان وفادار می‌مانند. براساس نظرسنجی که DigitalCommerce 360 در سال ۲۰۱۹ انجام داده است، ۶۱ درصد مصاحبه شوندگان گفته‌اند که بعد از پیدا کردن محصول مورد نظرشان در یک فروشگاه آنلاین، برای مقایسه محصول و قیمت آن به فروشگاه‌های آنلاین دیگری سر نمی‌زنند. اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که بدون توجه به نیازها و انتظارات مشتری، نمی‌توان او را تا تکمیل فرایند خرید پیش برد و زمینه را برای وفادار شدن مشتری فراهم کرد.

 

منبع آمارها

3
اشتراک‌گذاری
لی لی اسلامی
لی لی اسلامی

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و باوجود خداحافظی‌ام با مطبوعات، هنوز هم واژه‌ها و محتوا دغدغه هر روز من است. اینجا درباره بازاریابی محتوایی با شما صحبت می‌کنم. مشاهده مقالات