بازاریابی محتوایی چطور به ایجاد آگاهی از برند یا Brand awareness کمک می‌کند؟

آگاهی از برند

آگاهی از برند فراتر از این است که آدم‌ها نام یا لوگو کسب و کار شما را با یاد بیاوند. آگاهی از برند حقیقی، این است که شخصیت و ویژگی‌های اصلی برند شما در ذهن آدم‌ها ماندگار شود و به واسطه همین ویژگی‌ها، بتوانند شما را از رقبایتان متمایز کنند.

ایجاد Brand awareness ، ضروری است؛ چراکه مشتریان ترجیح می‌دهند کالا یا خدمات را از برندی که به آن اعتماد دارند بخرند و کمتر به خرید محصول از کسب و کارهای ناآشنا و با هویت مجهول تمایل نشان می‌دهد. یک پژوهش نشان داده که ۸۰ درصد آدم‌ها، بعد از جست و جوی یک محصول در گوگل، روی نام وبسایتی که پیش از این با آن آشنا بوده‌اند کلیک می‌کنند و حتی در صورت بالاتر بودن رتبه وبسایت‌های ناآشنای دیگر، تمایلی به خرید از آنها نشان نمی‌دهند.

محتوا چطور به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند؟

بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال، یک راه تاثیر گذار برای ایجاد آگاهی از برند است. با هر محتوای برندد شده، مخاطبان یک قدم به برقراری ارتباط با برند شما نزدیک‌تر می‌شوند. البته درست است که در معرض آشنایی و ارتباط قرار گرفتن مهم است، اما واقعیت این است که در معرض آشنایی قرار دادن مشتریان بالقوه، تاثیرگذارترین راه برای ایجاد آگاهی از برند نیست. واقعیت این است که:

  • بازاریابی محتوایی یک روش عالی برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص و جلب اعتماد مخاطبان است.
  • هر چه بیشتر محتوا منتشر کنید، مخاطب را بیشتر در معرض مواجه شدن با برندتان قرار می‌دهید. هر بُرش از محتوا، قابلیت جذب چنین مخاطب را دارد.
  • محتوایی که تولید کرده‌اید، صدای برند شماست و از این دریچه، می‌توانید تعهدتان به ارزش‌ها، باورها و مسوولیت‌هایتان را به نمایش بگذارید.

آگاهی از برند

نمایش قدرت و تخصص

انتشار منظم محتوای آموزنده و آگاهی بخشی که به حل مشکل مخاطب شما کمک می‌کند، یک راه موثر برای افزایش آگاهی از برند است. شما باید به مخاطبتان القا کنید که می‌دانید چه باید کرد و به عبارتی به او بگویید که یک متخصص تمام عیار در صنعت و حرفه خود هستید.

به عنوان مثال نگاهی به بلاگ شرکت بزرگ هاب‌اسپات بیندازید. هاب‌اسپات در بلاگ خود مطالب قابل تاملی را در حوزه‌های بازاریابی محتوایی، طراحی وبسایت، ایمیل مارکتینگ، تجربه مشتری، بازاریابی و فروش و … منتشر می‌کند. در بسیاری از این مقالات حتی به محصولات و خدمات شرکت اشاره هم نمی‌شود. پس شاید فکر کنید چرا کمپانی موفق هاب اسپات تا این اندازه برای به روز نگه‌داشتن بلاگ خود وقت، انرژی و پول صرف می‌کند! اغلب این مقالات با هدف فروش بیشتر نرم‌افزار هاب‌اسپات نوشته نشده‌اند، بلکه درواقع برای آگاه ساختن مخاطب از نیازهای کسب و کار و کمک به او برای حرفه‌ای‌تر پیش رفتن به نگارش درآمده‌اند.

این مقالات آگاهی بخش، نه با هدف فروش بیشتر، بلکه با هدف انتقال دانش و تجربه به مخاطبان منتشر می‌شوند و با انتشار آنها، هاب‌اسپات به خواننده اثبات می‌کند که در جایگاه یک کارشناس مطلع و آگاه و یک مرجع قابل اتکا در حوزه بازاریابی دیجیتال قرار دارد.

مخاطبانی که وبلاگ هاب‌اسپات را می‌خوانند، ممکن است بلافاصله به خرید یک نرم‌افزار بازاریابی از این شرکت فکر نکنند. اما آنچه مهم است، این است که تصویر برند هاب‌اسپات در ذهن آنها با دانش و آگاهی همراه می‌شود و این مجموعه، از دریچه وبلاگ و آکادمی آنلاین خود، نامش را با دانش بازاریابی پیوند می‌زند. به همین دلیل اگر این مخاطب در سالهای آینده به دنبال خرید یک نرم‌افزار CRM یا در جست و جوی نرم‌افزارهای بازاریابی باشد، بعید است سراغ گزینه دیگری جز هاب‌اسپات دانا و توانمند برود.

ایجاد اعتماد

انتشار مداوم محتوای یاری‌دهنده و آگاهی‌بخش، نه تنها قدرت و تخصص شما را به نمایش می‌گذارد، بلکه برای جلب اعتماد مخاطب هدفتان هم حیاتی است.

مردم دوست ندارند تصور کنند چیزی به آنها فروخته می‌شود، یا اینکه یک کسب و کار فقط به گسترش بازار خود و افزایش درآمدش فکر می‌کند. معنای بازاریابی محتوایی، انتشار محتوا بدون تلاش برای فروش مستقیم از طریق محتواست. شما در این روش، به مخاطب می‌گویید «بیا فعلا خرید و فروش را فراموش کنیم، مشکلت را برطرف کنیم و از همدیگر یاد بگیریم!» درواقع به مخاطبتان می‌گویید در این لحظه چیزی که برای برند من اهمیت دارد، حل شدن مشکل تو است نه بازاریابی یا فروش محصول.

هرچه بیشتر مخاطبتان به خواندن مطالب شما تمایل نشان دهد، بیشتر به شما اعتماد می‌کند و هر چه بیشتر به شما اعتماد کند، احتمال اینکه با خرید محصولتان برای حل مشکلاتش تلاش کند هم بیشتر می‌شود.

هویت برندتان را معرفی می‌کنید

بسیاری از رقبای شما چیزی شبیه به کالا یا خدمتی که ارائه می‌کنید را می‌فروشند. محصول آنها حتی ممکن است قیمت پایین‌تری داشته باشد یا اینکه دسترسی مشتری به آن آسان‌تر باشد. پس با این وجود، چرا نفر باید مسیر کوتاه خرید یا هزینه پایین‌تر را فراموش کند و باز هم سراغ محصول شما بیاید؟

ماجرا از این قرار است که وقتی هویت دلپذیری را از برندتان به مخاطب معرفی می‌کنید و او را با خود همراه می‌کنید، او را به خود وفادار می‌کنید. ارتباط عمیق و مستمری که میان شما و مشتری بالقوه شکل می‌گیرد، باعث حذف شدن سایر گزینه‌های مشابه از لیست او می‌شود و برند شما را در ابتدای صف خرید نگه می‌دارد.

محتوایی که منتشر می‌کنید، باید ارزش‌ها و رسالت برند شما را به نمایش بگذارد و چیزی فراتر از خدمات یا محصولاتی که می‌فروشید را ارائه دهد. در هر محتوایی که منتشر می‌کنید باید لحن و صدای برندتان مشخص باشد. اگر قرار است زبان طنزی داشته باشید، باید آن را در همه مطالب خود لحاظ کنید و اگر قرار است صمیمانه با مخاطبتان گفت و گو کنید، این صمیمیت باید در همه مطالب شما به چشم بخورد. یکپارچگی زبان، لحن و صدای شما در این محتواها، بخش مهمی از همان هویت را در ذهن مخاطبتان می‌سازد و اعتماد او را جلب می‌کند. به همین دلیل لازم است که قبل از شروع بازاریابی محتوایی، پرسونای مخاطبتان را تعیین کنید، استراتژی و مسیر فعالیت‌تان را تدوین کنید و بدانید که قرار است در چه مسیری پیش بروید و به چه اهدافی برسید.

مواجهه افراد بیشتر با نام تجاری برند

هر محتوایی که منتشر می‌کنید، فرصت بیشتری برای جلب مخاطبان و افزایش افراد آشنا با برندتان را در اختیار شما قرار می‌دهد. انتشار محتوا در زمینه موضوعاتی که مخاطب با مشتری شما به آن علاقه و گرایش دارد، شما را در موتورهای جست و جو به بالا می‌شد و مخاطبان بیشتری را به وبسایت شما روانه می‌کند. وقتی در زمینه کلمه‌های کلیدی که رقبای شما به تولید محتوا در مورد آنها پرداخته‌اند، محتوا تولید می‌کنید، شانس بیشتری را برای جلب کردن توجه مشتریان و مخاطبان رقبایتان فراهم می‌کنید و به اهالی و علاقه‌مندان آن بازار می‌گویید که شما هم وجود دارید و به عنوان یک مرجع قابل‌اتکا و آگاه فعالیت می‌کنید.

محتوای خوب به شما کمک می‌کند که به غیر از موتورهای جست و جو، در منابع دیگر هم ترافیک جذب کنید؛ چراکه آدم‌ها محتوای مفید را در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها هم به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب به سفیر شما برای منتشر کردن محتواهایتان تبدیل می‌شوند. وقتی یک کاربر محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، به مخاطبان خود می‌گوید که به شما اعتماد دارد و احتمال جلب اعتماد آنها را هم به برندتان بالا می‌برد. بررسی‌ها ثابت کرده‌اند ۸۳ درصد خریداران، یک محصول را به توصیه دوستان و اعضای خانواده خود خریده‌اند؛ پس همین موضوع هم می‌تواند برای افزایش انگیزه شما به تولید محتوای مفید و یاری‌رسان کافی باشد.

افزایش وفاداری مشتری

بازاریابی محتوایی تنها به دنبال جلب توجه مخاطبان و جذب آنها نیست، بلکه در تلاش است آنها را به مشتریان وفادار برند شما هم تبدیل کند. تقویت رابطه با مشتریان، برای ساختن هویت برند شما مهم است. وقتی یک مشتری به برند شما وفادار می‌شود، احتمال اینکه شما را به دیگران هم توصیه کند بالا می‌رود و در واقع او در جایگاه سفیر برند شما، به یکی از اعضای غیررسمی تیم بازاریابی‌تان تبدیل می‌شود.

انتشار مداوم و به‌روز محتوا، یکی از بهترین راه‌ها برای در تماس بودن با مخاطب است. وقتی که صفحات وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی شما به‌روز می‌شود، او احساس می‌کند که هنوز یک برند پویا هستید و برای برطرف کردن نیازهای مشتریانتان تلاش می‌کنید. البته نباید فراموش کنید که دانستن پرسونای مخاطب، شما را از اصول نگارش و انتشار محتوایتان هم باخبر می‌کند. مخاطب شما چه کسی است؟ آیا برای جلب اعتماد او باید سراغ انتشار محتوای محلی بروید؟ باید چه خط‌قرمزهایی را رعایت کنید و چطور می‌توانید به او ثابت کنید که نیاز و انتظارش را درک کرده‌اید؟

درگیر شدن مخاطبان با قصه برندتان

همه آدم‌ها داستان‌های خوب را دوست دارند؛ پس عجیب نیست که در بسیاری از محتواهای پرطرفدار وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، المان‌ها داستان‌سرایی هم به کار گرفته شده است.

بسیاری از برندها از معجزه داستان‌ها برای جلب توجه مخاطب و افزایش اعتماد او کمک گرفته‌اند. برای مثال اپل داستان آغاز کردن کارش در یک گاراژ را روایت کرده و کفش تامز از مشاهده کودکان پابرهنه و تاثیر آن در شکل‌گیری برند تامز برای روایت کردن داستانش کمک گرفته است.

داشتن یک قصه باورپذیر و تاثیرگذار، یک راه خوب برای ایجاد هویت برند و جلب اعتماد مخاطب است. وقتی مخاطب یا مشتری یا می‌داند با چه مجموعه‌ای طرف است و این مجموعه چه هویت و باورهایی دارد، آسان‌تر به شما اعتماد می‌کند و چند قدم به وفادار ماندن به این برند هم نزدیک‌تر می‌شود.

 

منبع: b2bmarketingzone