اصول بازاریابی محتوایی ؛ موفقیت در صفحات وب و اینستاگرام چقدر وقت می‌گیرد؟

اصول بازاریابی محتوایی

اگر در حوزه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده باشید، احتمالا این جمله را بارها و بارها از کارفرماها شنیده‌اید: «چه مدت طول میکشه به نتیجه برسیم؟» جذب چند هزار فالور در اینستاگرام، وارد شدن به صفحه اول جست و جوهای گوگل یا پیدا کردن مشتریان بیشتر در فضای آنلاین، هدف اغلب کارفرماها برای صرف هزینه در این زمینه است و طبیعی است که در زمان تصویب بودجه کار، به نتیجه نهایی آن هم توجه کنند. اما واقعیت این است که موفقیت در فضای آنلاین، وابسته به یک عامل نیست و برای همه کسب و کارها از فرمول یکسانی پیروی نمی‌کند. آگاهی از اصول بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند که بدون فراهم کردن پیش‌زمینه‌های لازم به این میدان پا نگذارید و در صورت وارد شدن، با احتمال کمتری شکست را تجربه کنید.

اینروزها کمتر کسب و کاری را پیدا می‌کنید، که به دنیای بازاریابی دیجیتال و فروش آنلاین وارد نشده باشد. اما واقعیت این است که با وجود اهمیت بالای فعالیت در فضای آنلاین، ورود به این حوزه بسیاری از کسب و کارها، به معنای اتلاف هزینه و وقت است. ترسیم اهداف غیرواقعی یا انتظارات اشتباه، رفتن از مسیر نادرست یا بی‌خبری از نیازهای مشتریان احتمالی زمینه را برای شکست در بازاریابی دیجیتال فراهم می‌کنند.

بازاریابی محتوایی، برای موفقیت به یک استراتژی بلند مدت نیاز دارد. واقعیت این است که بیش ​​از ۹۰٪ بازاریابان B2B و ۸۶٪ بازاریابان B2C از بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ استفاده می کنند و آمارها حاکی از این است که هزینه بازاریابی سنتی ۶۲٪ بیشتر از بازاریابی محتوایی است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند مشاغلی که وبلاگ را به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی محتوایی به خدمت گرفته‌اند، ۶۷ درصد پیشروتر از مشاغلی هستند که در حوزه وبلاگ تولید محتوا نمی‌کنند.

شیوه فعالیت کسب و کار، صنعت و حوزه آن، اهداف و استراتژی‌هایی که ترسیم کرده و دارایی‌هایی که در اختیار دارد، همه از نتیجه‌ای که بازرایابی محتوایی برایش به ارمغان می‌آورد موثر هستند و به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی را برای رسیدن به نتیجه معین کرد یا اینکه در ابتدای کار در مورد تعداد مخاطبانی که قرار است به این صفحات جذب شوند و تعداد مشتریانی که قرار است به مشتریان قبلی اضافه شوند چیزی گفت.

اصول بازاریابی محتوایی را رعایت کرده‌اید؟

موفقیت در حوزه بازاریابی محتوایی تنها به پول و صبوری نیاز ندارد. شما حتی پیش از شروع این کار می‌توانید احتمال رسیدنتان به نتیجه را تخمین بزنید. رعایت اصول بازاریابی محتوایی به این معناست که بدون فراهم کردن پیش‌نیازهای لازم و داشتن درکی درست از امکانات، اهداف، مخاطبان و رقبا، راهی برای موفق شدن در این زمینه وجود ندارد.

تعریفتان از موفقیت را مشخص کنید

برای اینکه بدانید آیا بازاریابی محتوایی برایتان مفید است یا نه، اول باید تعریفتان از موفقیت را روشن کنید. هدفتان از این کار چیست؟ موفقیت برایتان به معنای معرفی بهتر برند است یا اینکه آن را با درآمد بیشتر می‌سنجید؟ شما باید قبل از شروع کار، نقطه‌ای که انتظار دارید به آن برسید را ترسیم کنید. پس بی‌هدف پیش نروید.

از معیارهای درست استفاده کنید

قبل از شروع هدف‌گذاری و ایجاد استراتژی‌های بازاریابی محتوایی، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را برای کسب و کارتان تعریف کنید. به عنوان مثال ، اگر یک شرکت تازه تأسیس هستید، جذب ترافیک بیشتر روی وبسایت، افزایش مشترکان ایمیلی یا افزایش آگاهی از برند ممکن است در گروه شاخص‌های کلیدی عملکرد شما جا بگیرند. اگر بیش از ده سال است که فعالیت تجاری را شروع کرده‌اید، ممکن است بخواهید روی معیارهایی مانند درآمد و بازدهی فروش تمرکز کنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم که فارغ از اندازه کسب و کارتان، در طرح‌های بازاریابی محتوایی به اهمیت دو عامل توجه کنید:

ترافیک: ترافیک شاهرگ حیات یک وب سایت است. بدون افزایش مداوم بازدیدها، تلاش های شما برای بازاریابی محتوا بی‌نتیجه خواهد ماند.

سرنخ‌ها: واقعیت این است که شما برای ایجاد سرنخ‌های بیشتر به دنبال افزایش ترافیک هستید و در نهایت، انتظار دارید که افزایش مراجعان وبسایت به افزایش سود شما منجر شود.

درباره مخاطب مورد نظر خود تحقیق کنید و پرسوناهای خریدار مشخص کنید

اگر ندانید گروه هدف شما چه کسانی را شامل می‌شود، چطور می‌خواهید استراتژی‌های بازاریابی محتوایی‌تان را تنظیم کنید و خود را به اصول بازاریابی محتوایی وفادار بدانید؟ اگر شما هنوز خریداران یا مخاطبان احتمالی‌تان را نمی‌شناسید، پرسونای خریدار را ترسیم نکرده‌اید و نمی‌دانید برای چه گروهی قرار است تولید محتوا کنید، پس باید بدانید که فعالیت‌تان در حوزه بازاریابی محتوایی هم محکوم به شکست است.

اهدافتان را هوشمندانه تعیین کنید

اگر هدفگذاری نکرده باشید، هیچ وقت نمی‌توانید قضاوتی را در مورد فعالیت‌هایتان داشته باشید و اصول بازاریابی محتوایی را خوب رعایت کنید. شما بسته به انتظارات، دارایی‌ها و نیازهایتان ممکن است اهداف متفاوتی را تعیین کنید. مثلا می‌توانید رسیدن مشترکان خبرنامه به ۵۰۰ نفر را به عنوان یک هدف تعیین کنید یا اینکه رسیدن مخاطبان صفحه اینستاگرام به تعداد معینی را در ذهن داشته باشید. اما فراموش نکنید که تعیین هر هدف، مسوولیت‌های متفاوتی را برعهده شما می‌گذارد. برای مثال نمی‌توانید بدون صرف بودجه در زمینه تبلیغات اینستاگرامی، صرف هزینه برای عکاسی محصول یا داشتن پست‌های منظم، انتظار داشته باشید که در یک بازه شش ماهه تعداد مخاطبان شما از هزار نفر به ۱۰ هزار نفر برسد. گذشته از این، در زمان هدف‌گذاری لازم است یک قدم به عقب برگردید و نگاه دوباره‌ای به پرسونای خریدارتان بیندازید. آیا او در پلتفورمی که شما در آن حاضر شده‌اید حضور دارد؟ برای جذب مشتری میلگرد، تولید محتوا در صفحه اینستاگرام ایده خوبی است؟ یا اینکه بهتر است بودجه بازاریابی محتوایی‌تان را در وبسایتتان یا در صفحه لینکدین صرف کنید؟

داده‌ها را به‌طور مرتب تحلیل کنید

در اصول بازاریابی محتوایی ، موضوع تنها تولید محتوا و به روز کردن صفحات نیست. اگر در حوزه وب تولید محتوا می‌کنید، باید از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول برای بررسی عملکرد مخاطب کمک بگیرید و اگر در اینستاگرام به تولید محتوا مشغول هستید، باید آمار دقیقی از ایمپرشن‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها را با توجه به ساعات و روزهای فعالیت‌تان استخراج کرده و در دوره‌های زمانی متفاوت آنها را تحلیل کنید. هیچ کس قبل از فعالیت در حوزه بازاریابی محتوایی، دقیقا نمی‌داند که قرار است با چه واکنشی از سوی مخاطبان روبرو شود و تنها کسانی می‌توانند موفق شوند که مدام رفتار مخاطب را تحلیل کرده و مسیر و سیاست‌های تولید و انتشار محتوا را با توجه به آن تغییر می‌دهند.

عجله نداشته باشید

اگر به اندازه کافی صبور نباشید، نمی‌توانید مسیر درست را تا زمان مناسب ادامه دهید و اشتباهات متعدد سد راه موفقیتتان می‌شود. به خاطر داشته باشید که بازاریابی محتوایی کاری سخت و زمانبر است و تعجیل در رسیدن به نتیجه، حاصلی جز ناامیدی برایتان نخواهد داشت.

 

منبع: b2bmarketingzone