محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC چیست و چه کسب و کارهایی به آن نیاز دارند؟

محتوای تولید شده توسط کاربر

با ظهور تلفن‌های همراه دوربین‌دار و در دسترس قرار گرفتن اینترنت برای اغلب افراد، تولید محتوا به راه تازه‌ای وارد شد. در عصر همراهی تلفن همراه و اینترنت، انتشار اخبار و اطلاعات از انحصار رسانه‌های رسمی خارج شد و تولید محتوا توسط غیرحرفه‌ای‌ها سرعت و فراوانی بیشتری پیدا کرد. در شرایطی که هر کاربر فرصت انتشار اطلاعات و انتقال داده‌ها برای انبوهی از مخاطبان را دراختیار داشت، برندها می‌توانستند از شمشیر دولبه درگیر شدن غیرحرفه‌ای‌ها با انتقال و انتشار محتوا به نفع خود بهره ببرند. در این شرایط، محتوای تولید شده توسط کاربر می‌توانست در خدمت اهداف کسب و کارها قرار گیرد و در مسیر بازاریابی محتوایی آنها را همراهی کند.

همین اتفاق هم افتاد و در سالهای گذشته از وبسایت‌ها گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و… همه کاربران عادی را به تولید محتوا دعوت کردند. گروهی از آنها مانند یوتیوب یا توییتر ریش و قیچی را در اختیار کاربران گذاشتند و از بیرون به نظاره فعالیت آنها نشستند و گروهی دیگر مانند کسب و کارها از کاربران به عنوان بازوی بازاریابی خود کمک گرفتند.

محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC چیست ؟

در ویکی پدیا محتوای تولیدی کاربران یا محتوای تولید کاربر (UGC) این‌گونه تعریف شده است: «هر شکلی از محتوا شامل مطالب وبلاگ‌ها ویکی‌ها بحث‌های گروهی پست‌ها فایل‌های صوتی و تصویری تصاویر دیجیتالی و سایر اشکال رسانه که توسط کاربران یک سیستم آنلاین ایجاد می‌شود و اغلب از طریق وب سایت‌های اجتماعی در دسترس قرار می‌گیرد». همین توضیحات برای ایجاد یک درک اولیه در این مورد کافی است. به‌طور خلاصه، محتوای تولید شده توسط کاربر به هر نوع محتوایی گفته می‌شود که توسط دنبال کنندگان (فالورها)، مصرف‌کنندگان محصول یا مشتریان یک برند ایجاد می‌شود.

چرا باید در تولید محتوا از کاربران کمک گرفت؟

محتوای تولید شده توسط کاربر(UGC) فرصت استثنایی برای برندها و مشاغلی است که در جست و جوی رشد آنلاین هستند. UGC  یک روش مقرون به صرفه برای به اشتراک گذاشتن محتوای با کیفیت است، که به وایرال شدن برند یا کسب و کار شما یا به رشد فروشتان کمک می‌کند. وقتی نام شما به واسطه کاربرانی که تولید محتوا کرده‌اند دهان به دهان می‌چرخد و در شبکه‌های مجازی برسر زبان می‌افتد، می‌توانید به جذب لید بیشتر امیدوار باشید. شرکت‌ها در این روش تلاشی برای پرداخت هزینه به تولید کنندگان نمی‌کنند، بلکه به واسطه ایجاد رابطه‌ای صادقانه و همدلانه آنها را در فرایند تولید دخیل می‌کنند.

آمارها حاکی از این است که ۵۵٪ مصرف کنندگان به محتوای تولید شده توسط کاربر بیشتر از هر نوع بازاریابی دیگری اعتماد دارند و به واسطه آن احتمالا تمایلشان به خرید یا تبدیل شدنشان به مشتری وفادار بالاتر می‌رود.

محتوای تولید شده توسط کاربر

کدام محتواها در گروه محتوای تولید شده توسط کاربران قرار می‌گیرند؟

دامنه محتواهای تولید شده توسط کاربران بسیار وسیع است. شما از یک کامنت اینستاگرام گرفته تا عکسی که در آن یکی از محصولاتتان قرار گرفته و یک صفحه خصوصی به اشتراک گذاشته شده را می‌توانید در این گروه قرار دهید. محتوای UGC شامل ریویوها، نقد و بررسی‌ها، توییت‌هایی که در آن به برند یا محصول شما اشاره شده، کامنت های فیس بوک، پست‌های وبلاگ، محتواهای به اشتراک گذاشته در فروم‌ها، ویدیوهای تولید شده توسط کاربران و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

به طور کلی شما می‌توانید محتوایی که «در فضای آنلاین» و با دسترسی عمومی و البته «خارج از چارچوب حرفه‌ای و سازمانی» منتشر شده است را در این گروه بدانید.

چرا کسب و کارها به UGC نیاز دارند؟

در یک مطالعه، ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان اظهار کردند که محتواهای تولید شده توسط غریبه‌ها، بیشتر از توصیه اعضای خانواده یا دوستان آنها را به خرید ترغیب می‌کند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند مصرف کنندگان محتوای تولید شده توسط کاربر را ۲.۴ مرتبه از محتوای تولید شده توسط برند معتبرتر می‌دانند.

مطالعه دیگری نشان داده است که ۸۵ درصد افراد معتقدند عکس و فیلم‌های تولید شده توسط مشتریان، بیشتر از عکس و فیلم‌های تولید شده توسط خود برند به آنها برای خرید انگیزه می‌دهد و بررسی‌ها حاکی از این است که ۴۱ درصد مشتریان تصمیم می‌گیرند کالایی که یک تا چهار ریویو در مورد آن خوانده‌اند را خریداری کنند.

نتایج همه این بررسی‌ها گویای اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربران است. از دیگر دلایل اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • انتشار آسان و ارزان محتوا؛
  • ادامه فعالیت از زاویه دید مخاطب یا مصرف‌کننده؛
  • ایجاد یک جریان بازاریابی مقرون‌به‌صرفه؛
  • وفادارسازی بیشتر مشتریان؛
  • برندسازی و افزایش آگاهی از برند؛
  • تولید محتوای منحصر به فرد و متنوع؛
  • افزایش نرخ کلیک و افزایش نرخ تبدیل؛
  • افزایش مشتریان وفادار؛
  • بهبود وضعیت متریک‌های پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی؛
  • دریافت بک لینک و بهبود سئو؛
  • افزایش تعداد مخاطبان و فالوئرها و تولید لیدهای باکیفیت؛
  • افزایش میزان مشارکت و تعامل و تقویت رابطه با مخاطبان.

کسب و کارها چطور می‌توانند این محتواها را به خدمت بگیرند؟

محتوای تولید شده توسط کاربر، در هر بخش از قیف بازاریابی می‌تواند به کمک برند بیاید. این روش تولید محتوا هزینه بازاریابی را کاهش می‌دهد و به ایجاد اینگیجمنت بیشتر کمک کرده و زمینه را برای ایجاد آگاهی بیشتر (Brand awareness) در فضای مجازی فراهم می‌کند. برای آنها بیشترین استفاده را از این محتواها ببرید باید:

  • برای موفقیت در این روش، باید طیف وسیعی از کاربران را به تولید محتوا تشویق کنید. درنظر گرفتن فیلترهای بسیار برای انتخاب تولید کننده محتوا، به معنای شکست شماست.
  • مسیر تولید محتوا را ساده‌سازی کنید تا کاربرانی که حتی آشنایی ابتدایی با بسترهای آنلاین را دارند، از عهده انتشار محتوایشان بربیایند. طولانی و پیچیده کردن پروسه، انگیزه مخاطبان برای ادامه را پایین می‌آورد.
  • به تولید کننده محتوا وفادار باشید و در انتشار محتوا حتما کپی‌رایت را رعایت کنید.
  • به او در تعامل باشید و به عنوان یکی از اعضای خانواده کاری‌تان او را بپذیرید. فرستادن پیام‌های دوستانه و انگیزه‌بخش می‌تواند انگیزه او برای ادامه دادن را تقویت کند.
  • شاخصی برای ارزیابی درنظر بگیرید و بدون آنکه از جزییات این شاخص چیزی بگویید، به تولید کننده محتوا بگویید که کجای کار است.
  • فرصت به اشتراک گذاشتن نظرات و تعامل کاربران با یکدیگر را از آنها نگیرید.
  • امکان استفاده کاربران از برندتان را به آنها بدهید. برای مثال به آنها اجازه دهید که در شبکه‌های اجتماعی‌شان لینک فعالیت خود را به اشتراک بگذارند یا برای جذب مخاطب بیشتر تلاش کنند.

به خاطر داشته باشید کهUGC یکی از بهترین روش‌های تولید هشتگ‌های مرتبط با برند در شبکه‌های اجتماعی است.

برچسب ها :