بایدها و نبایدهای تماس تصویری فروش

تماس تصویری فروش

تهیه کنندگان و کارگردانان سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی وقت زیادی را صرف درست کردن صحنه فیلم‌برداری، صدا و نورپردازی‌ها می‌کنند؛ به دلیل اینکه می‌دانند بیننده می‌تواند حتی به صورت ناخودآگاه درست و غلط را در تصویر تشخیص دهد. تماس تصویری فروش هم از این قاعده مستثنی نیست و شما نمی‌توانید در ارتباط تصویری که برقرار کرده‌اید، به جزییات بی‌اهمیت باشید.

اولین قدم شما هم پیش از ضبط ویدیوی مشتری‌یابی، برقراری تماس تصویری فروش ، شرکت در جلسات و کنفرانس‌های مجازی همین است که برای درست کردن ویدیو‌هایتان وقت بگذارید تا چهره شما کاملا طبیعی به نظر رسیده و مانند زمانی باشد که فرد را به صورت رو در رو ملاقات می‌کنید. برای رسیدن به این هدف باید انرژی بگذارید، باید به جزئیات و مهم‌تر از همه مخاطب‌تان اهمیت بدهید و در پی بهبود دادن همه جوانب برای برقراری تماس تصویری فروش خود باشید.

تکنولوژی ویدیو کنفرانس روز به روز در حال ارتقا و بهبودی است، وسایل حرفه‌ای مربوط به ویدیو به مرور در حال ارزان‌تر شدن است در عین حال کار کردن با آن راحت‌تر شده‌است. زمانی که در زمینه بهبود و ارتقا کیفیت ویدیوهای خود سرمایه گذاری کرده و نکات مهم را رعایت کنید، توجه مشتریان به شما جلب شده و در میان رقبای زیاد به چشم خواهید آمد. در این بخش می‌خواهیم به تکنیک‌هایی که کمک می‌کند ویدیو‌های حرفه‌ای بسازید اشاره کنیم.

کیفیت و سرعت اینترنت

کیفیت اینترنت شما تاثیر زیادی بر کیفیت تماس تصویری فروش شما دارد و چه در جلسات کاری و چه در فروش مجازی، نباید از کنار این عامل به سادگی بگذرید. اگر کیفیت و سرعت اینترنت شما پایین باشد، صدایتان تاخیر داشته باشد یا خودتان بازگشت صدایتان را بشنوید؛ این موضوع هم هیچ ارتباطی به کیفیت میکروفون‌تان ندارد بلکه به اینترنت شما برمی‌گردد.

تماس ویدیویی فروش

نورپردازی مناسب در تماس ویدیویی فروش

یکی دیگر از عناصر مهم در ضبط ویدیو فروش یا تماس ویدیویی نور است. دوربین‌ها هم مانند چشم‌ها برای اینکه به درستی عمل کنند نیاز به دریافت نور دارند. نورپردازی مناسب باعث می‌شود شما ظاهر مناسب و طبیعی داشته باشید.

نور مناسب حالت‌های چهره شما را نمایان می‌کند و این موضوع باعث می‌شود در چشم مشتری قابل اطمینان‌تر به نظر برسید. خوشبختانه استفاده درست از نور برای فیلمبرداری بسیار ساده است. اولین قدم برای داشتن نور مناسب این است که پشت سرتان نور اضافی نباشد (پنجره یا نورهای سفید دیواری). اغلب دوربین‌‎ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که روی منبع نور فوکوس می‌کنند، پس اگر پس زمینه شما روشن‌تر باشد شما دیگر مرکز توجه نخواهید بود.

برای داشتن نور مناسب در ویدیو کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. اگر در اتاقی قرار دارید که پنجره دارد، رو به روی پنجره بنشینید، نور طبیعی باعث یکدست شدن پوست و طبیعی‌تر دیده شدن شما خواهد شد. البته دقت داشته باشید که اگر نور بیش از حد باشد ممکن است کاملا برعکس عمل کرده و باعث تار شدن شما شود، پس میزان نور را با سایه‌بان تنظیم کنید.

اگر می‌خواهید نورپردازی حرفه‌ای‌تری داشته باشید، منبع نور را دقیقا پشت دوربین و در سطح صورت خود قرار دهید. حتما دقت کنید که نور بالاتر از شما نباشد به این دلیل که منجر به ایجاد سایه‌های نامتعارف خواهد شد که تمرکز بیننده را از بین می‌برد. معمولا یک یا دو منبع نور کافی خواهد بود. رینگ لایت LED و پنل LED مخصوص فیلمبرداری گزینه‌های خوبی برای استفاده هستند، اغلب آن‌ها روی پایه‌هایی قرار دارند که می‌توانید زاویه آن‌ها را تغییر داد. دقت داشته باشید که شدت لامپ‌هایی که تهیه می‌کنید قابل تنظیم باشد.

صدا در تماس تصویری فروش

یکی از عناصر مهم در تماس تصویری فروش ، کیفیت صدا است. اگر افراد بتوانند شما را ببنند اما صدای شما را نشنوند این تماس محکوم به شکست است. اگر کیفیت صدای شما پایین باشد می‌تواند تصویر مناسبی که قصد داشتید با این تماس در ذهن مشتری ثبت کنید را خدشه‌دار کند. به همین دلیل است که صدا در اولویت قرار دارد.

صداهای مزاحم

تماس تصویری مرتبط با فروش را در اتاق‌هایی با سرو صدای اضافه ضبط نکنید، ترافیک، صدای حیوان خانگی، قطار و زنگ در و غیره باعث می‌شود مشتری شما نتواند ذهنش را روی شما متمرکز کند و این قطعا به ضرر شما تمام خواهد شد.

اکو صدا

اینکه استودیوهای فیلمبرداری برای خودشان استیج‌های گرانقیمت صدا می‌سازند بی دلیل نیست، چیزی آزاردهنده‌تر از اکو صدا در محیط وجود ندارد. وقتی صدای شما اکو داشته باشد مردم به سختی می‌توانند به شما گوش دهند و تمرکزشان بهم می‌ریزد. این مشکل در اتاق‌هایی با سقف بلندتر بیشتر دیده می‌شود، پس اگر شما درگیر این مورد هستید بهتر است از صفحات آکوستیک استفاده کنید.

لزوم استفاده از میکروفون حرفه‌ای

حتما در زمان مکالمه تصویری متوجه شدید که صدای فرد مقابل را با کیفیت نمی‌شنوید، صدا طبیعی و واضح نیست. این افراد از احتمالا از هدست‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند یا بدتر از آن ممکن است از میکروفون لپ‌تاپ خود استفاده کنند.

استفاده از هدفون ممکن است باعث ایجاد ذهنیت غلطی شود، درست است که در زمان تماس ویدیویی طرف مقابل می‌داند که شما چرا از هدست استفاده می‌کنید اما ما عادت کردیم کمی از افرادی که روی گوششان هدفون دارند فاصله بگیریم، چرا که از تصویر فردی با هدست این برداشت را داریم که با حرف زدن با این افراد مزاحمشان خواهیم بود.

بعضی از هدفون‌های بی‌سیم جدید، نسبت به میکروفون لپ‌تاپ از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، اما همچنان ایده‌آل نیستند. در بسیاری از وب‌کم‌های اکسترنال با کیفیت، میکروفون هم تعبیه شده‌است که دیگر نیازی به استفاده از ایرپاد یا هدفون نباشد. استفاده از یک میکروفون حرفه‌ای باعث می‌شود صدای شما رسا و طبیعی باشد، همچنین صداهای اضافه پس زمینه و اثر اکو را هم کاهش می‌دهد. میکروفون‌های مخصوص پادکست گزینه‌های مناسبی است که می‌توانید آن‌ها را خارج از کادر هم قرار دهید تا صدا طبیعی‌تر شود.

قاب‌بندی (فریم) مناسب در ویدیو کنفرانس

قاب بندی مناسب در تماس تصویری فروش باعث می‌شود حرفه‌ای و مقتدر به نظر بیایید. نحوه قرار گرفتن شما در تصویر و فریم تصویر تاثیر زیادی در ذهن مشتری خواهد داشت. اگر فریم بندی شما درست باشد خریدار حس می‌کند دقیقا در جلسه حضوری با شما قرار دارد اما در غیر اینصورت تصویری در دوردست دارد که باعث سردردش خواهد شد.

بهترین راه برای داشتن قاب مناسب این است که خود را به صورت یک گوینده خبر تصور کنید، حتما دیده‌اید که به چه صورت در قاب دوربین قرار می‌گیرند؛ محور افقی و عمودی متقارن هستند و صورت او دقیقه روبرو است و برای نگاه کردن به دوربین نیازی به خم کردن یا بالا گرفتن سرش ندارد. شما باید در وسط قاب قرار بگیرید و دوربین دقیقا در مقابل چشمانتان و هم ردیف آن‌ها قرار داشته باشد، فاصله مناسبی باید بین بالای سر شما و قاب بالایی وجود داشته باشد (دقت کنید فاصله بیش از حد نباشد).

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که صورت شما زیاد به دوربین نزدیک نیست بهتر است به شکل بالا قاب تصویر را ببندید، جوبی که تا کمرتان باشد. دست‌ها در زبان بدن نقش مهمی دارند، برای اینکه خریدار در یک تماس ویدیویی به شما اعتماد کند، حرف‌ها و زبان بدن شما باید با هم هماهنگ باشد.

سعی کنید از این اشتباهات رایج در فریم بندی خودداری کنید:

تنظیم دوربین در تماس تصویری

برای برقراری تماس از دوربین موجود در کامپیوترتان استفاده نکنید چرا که رسیدن به قاب مناسب از طریق آن‌ها تقریبا غیر ممکن است. استفاده از دوربین داخلی لپ تاپ هم باعث می‌شود قاب شما چیزی شبیه به عکس شماره شش از آب دربیاید. انتخاب دوربین خوب در کیفیت تماس تصویری شما تاثیر زیادی دارد. دوربین مناسبی تهیه کنید و آن را روی سه پایه ثابت با ارتفاع مناسب قرار دهید.

انتخاب پس زمینه مناسب

یک فروشنده حرفه‌ای می‌داند که در تماس تصویری فروش جزئیات تا چه اندازه اهمیت دارند. همه آن چیزی که به جز شما در قاب تصویر وجود دارد پس زمینه شما به حساب می‌آید. پس زمینه نشانگر کمپانی و بند شخصی شما است. چیزی که مردم در تماس تصویری با شما در پس زمینه می‌بینند بسیار قدرتمند است. مراقب باشید که پشت سرتان بهم ریخته نباشد. هیچگونه وسیله شخصی، دیوار خالی (به خصوص دیوار سفید و بژ)، نقاشی‌های شلوغ و پنجره پرنور نباید در بک گراندتان باشد.

سعی کنید در پس زمینه شما اتاق‌های بزرگ مثل پذیرایی نباشد در اینصورت چشم مخاطب شما تمایل دارد در اتاق بچرخد و تمرکز او روی شخص شما کم‌تر خواهد شد.

چند پیشنهاد برای پس زمینه تماس تصویری

تصویر جایگزین

این ویژگی است که توسط بعضی سیستم عامل‌های ویدیو کنفرانس مانند زوم ارائه شده است. شما می‌توانید از عکس‌های مختلف به عنوان پس زمینه استفاده کنید. بهتر است از عکس‌هایی که به صورت دیفالت توسط این نرم افزارها ارائه می‌شوند استفاده نکنید و به جای آن مثلا با استفاده ازCanva عکس مخصوص خود را درست کنید. می‌توانید گزینه‌های مختلف را امتحان کرده و عکسی که با فضا و نور شما متناسب‌تر است را انتخاب کنید. پیشنهاد دیگر این است که لوگو مشتری که می‌خواهید با او تماس تصویری داشته باشید را در بک گراند بگذارید.

کتابخانه

یک قفسه کتاب (سفید مناسب‌ترین رنگ برای این منظور است) پر از کتاب و تعدادی وسیله مرتبط به برند شخصی شما یک تصویر پس زمینه مناسب را ایجاد می‌کند. فقط دقت کنید چیزهایی که در قفسه قرار دارند، توهین آمیز نباشد.

دفتر کار

اگر تماس‌های ویدیویی فروش خود را از دفتر کارتان برقرار می‌کنید، بهتر است افراد مشغول به کار پشت سر شما باشند، البته این در صورتی است که بتوانید سر و صدای پشت سرتان را مدیریت کنید. دفتر کار پیام قوی در باره شما و برندتان ارائه می‌کند.

 

منبع: Virtual Selling

برچسب ها :